Q&A: Wysłałem przelew bankowy na zamknięte konto – co dalej?

Q&A: Wysłałem przelew bankowy na zamknięte konto – co dalej?

Myślę, że chyba zgodzisz się ze mną, że czasami nawet najprostszy przelew bankowy przez Internet może sprawić nie lada kłopot. Szczególnie, gdy masz słabszy dzień i musisz 5 razy sprawdzać poprawność numeru rachunku.

A jeszcze gorzej, gdy wysyłasz przelew na numer rachunku, który już dawno temu uległ zmianie, a Ty zapomniałeś do zaktualizować. Albo odbiorca poinformował Cię o zmianie już po fakcie.

Nawet, gdy zlecisz przelew bankowy na zamknięte konto, to Twój poziom stresu nie musi sięgać sufitu. Rzadko kiedy sytuacja jest tak beznadziejna, że pieniądze nie wrócą.

Dowiedz się dzisiaj, co dzieje się z przelewem wysłanym na nieaktywne konto i sprawdź, co możesz zrobić, gdy coś takiego Ci się przytrafi.

Wysłałem przelew na zamknięte konto

Nie przejmuj się – nie Ty jedyny, nie pierwszy i nie ostatni. Dzieje się to bardzo często i w bardzo prosty sposób.

Najczęściej zdarza się to, gdy:

  • Masz już zamknięte konto w banku, a zapomnisz o tym poinformować pracodawcę i płynie tam przelew wynagrodzenia;
  • Nie dasz znać urzędowi skarbowemu, z którego oczekujesz zwrotu podatku;
  • Niedawno zamknąłeś konto, a nadal masz zdefiniowany przelew na oszczędności lub coś podobnego;
  • Znajomy miał oddać Ci pieniądze, a też miał zapisany jakiś stary numer Twojego konta.

Efekt jest ten sam:

Przelew nie dociera na miejsce.

A Ty wiesz, że znajomość sesji Elixir nie pomoże bo nie ma na co czekać…

Więc…

Zdenerwowany sprawdzasz konto co 5 minut

To są przykładowe sytuacje, w których nasze wcześniejsze gapiostwo wpędza nas w stres, gdy oczekujemy przelewu.

W sumie to lepiej mieć w tej sytuacji zamknięte konto, niż otwarte i zapomniane, bo z takim jest o wiele więcej kłopot.

Jednak zdarza się również, że klient wysyła płatność, po czym orientuje się, że był to przelew na nieaktywne konto. Zazwyczaj jest za późno – sprawdzanie rachunku co chwilę nie ma sensu.

I zaczyna się stres:

Co stanie się z moimi pieniędzmi?

Właśnie – co stanie się, gdy wyślesz przelew na zamknięte konto?

Przede wszystkim – bez paniki. Jeżeli tylko masz pewność, że to było zamknięte konto, to jesteś w domu. Stres może minąć.

Dlatego, że:

Banki nie przyznają starych numerów rachunków nowym klientom.

Co to oznacza dla Ciebie?

Taki przelew nie trafi na cudze konto

Nowy klient nie mógł dostać numeru konta, na który był wysłany Twój przelew. A więc rachunek o takim numerze jest nadal zamknięty.

W sytuacji, gdy rachunek jest zamknięty – przelew zostaje automatycznie cofnięty do nadawcy. „Szybkie” odbicie piłeczki i pieniądze wracają.

System banku nie będzie nawet próbował księgowania pieniędzy na takim rachunku.

Ok, czy w takim razie dzwonić do banku, żeby zapytać o taki przelew?

Jeśli wysłałeś przelew na nieistniejące konto, to bardzo prawdopodobne, że Twoim pierwszym odruchem będzie telefon na infolinię banku.

Jednak, czy jest sens dzwonić?

Masz 2 wyjścia:

Przelew jeszcze nie opuścił banku

Po pierwsze – możesz się zorientować dosyć szybko.

Wówczas przelew mógłby jeszcze nie być wysłany – na przykład nie było jeszcze bankowej sesji Elixir (klik,klik). W tej sytuacji możesz zadzwonić i poprosić o anulowanie transakcji.

Niektóre banki dopuszczają samodzielne anulowanie oczekującego przelewu poprzez internetowy serwis transakcyjny.

Pieniądze zostały już wysłane

Jeśli  transakcja została już wysłana – uważam, że nie ma sensu dodzwaniać się do banku. Przynajmniej na samym początku.

Usłyszysz to samo, co tutaj przeczytasz:

Trzeba czekać.

Ile?

Zazwyczaj 2-4 dni roboczych.

Intensywne dzwonienie i składanie skutecznej reklamacji (klik,klik) lepiej zostawić na potem.

Długo, prawda?

Niestety – najszybciej przychodzi popełnienie błędu. Jego naprawianie już nieco gorzej – znam to.

Wszystko zależy od banków, które brały udział w transakcji. Ale nie ma na to reguły.

Gdyby sprawa trwała dłużej niż wspomniane 2-4 dni, to wtedy dopiero można się martwić.

Największy problem – wysłanie przelewu na zły numer konta

Jak dowiedziałeś się wcześniej, przelew bankowy na zamknięte konto, to jeszcze bułka z masłem. Zostanie prędzej czy później zwrócony do nadawcy.

Największy problem może się pojawić, gdy wyślesz przelew, wskazując błędny numer rachunku.

Najłatwiej o najprostsze błędy, czy zamianę liczb miejscami. Jednak w większości przypadków – nie ma się czym martwić.

Systemy bankowe wychwytują takie błędy

Numery kont bankowych są skonstruowane w taki sposób, żeby tego typu problem był eliminowany przez tzw. sumę kontrolną.

Cyfry w numerze rachunku muszą się zgadzać.

Może się jednak zdarzyć – chociaż bardzo rzadko – że popełnisz okropnie fatalny błąd. Po prostu kumulacja pecha:

Błędnie podany rachunek będzie „prawidłowy”

Twój błędnie podany numer rachunku może mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości. Czyli może istnieć taki numer konta, jaki podasz.

Wówczas pieniądze otrzyma nieznany ci beneficjent. Sytuacja naprawdę wyjątkowa, lecz nie niemożliwa.

Wówczas pozostaje Ci reklamacja w Twoim banku (klik,klik).

Reklamację najlepiej zgłosić w banku, z którego wysyłasz przelew.

Dokładnie tak, jak czytasz:

Przede wszystkim, gdy pracowałem na infolinii, zdarzyło mi się rozmawiać z kilkoma osobami, które chciały złożyć reklamację w banku odbiorcy.

To mocno bezcelowe.

Szczególnie, gdy nie jest się klientem tego banku – wówczas to istna droga przez mękę.

Gdy:

  • Zwrot przelewu z nieaktywnego konta spóźnia się lub
  • Wiesz, że wysłałeś przelew na rachunek nieznanego Ci odbiorcy, pozostaje Ci jedno wyjście:

Zgłoś reklamację w banku, z którego wysłałeś przelew

Przede wszystkim, ten bank ma komplet Twoich danych, a także szczegółów dotyczących Twojej transakcji. Bank odbiorcy szukałby po omacku.

Wiedz, że banki mają swoje sposoby, aby dotrzeć do tego, co stało się z Twoimi pieniędzmi.

Myślenie pod tytułem „na pewno je zagrabili” jest raczej nietrafione. Banki muszę być przejrzyste wobec nadzoru i dla każdej transakcji musi istnieć potwierdzenie w księgach.

Twoje pieniądze mogą być co najwyżej na jakimś wewnętrznym koncie przejściowym, na które trafia każdy taki zaginiony przelew.

Podsumowując sytuacje, gdy wyślesz przelew na zamknięte konto

  1. Nie powinieneś się stresować, ponieważ najpewniej pieniądze do Ciebie wrócą.

  2. Zajmie to około 2 do 4 dni roboczych.

  3. Taki zaginiony przelew jest automatycznie cofany do nadawcy.

  4. W wyjątkowych sytuacjach mogą pojawić się komplikacje, jednak prawdopodobieństwo jest nikłe.

  5. Jeśli konieczne będzie zgłoszenie reklamacji, zawsze rób to w banku, z którego wysłałeś przelew.

W banku nadawcy pozostanie więcej śladów, dzięki którym jest szansa wytropić ścieżkę takiej transakcji. Bank odbiorcy opierałby się na poszlakach.

Bądź czujny 🙂

Mam nadzieję, że takie sytuacje nigdy Cię nie spotkały i nie spotkają. Czasami zwykła czujnosć wystarczy. Warto też nie zostawiać sobie niezałatwionych spraw w rodzaju nieaktualnych odbiorców zdefiniowanych.

Powiedz:

Zdarzyło Ci się kiedyś wysłać taki przelew i jak rozwiązałeś tę sytuację?

Napisz w komentarzu!


Polub moją stronę Bankowość Domowa na Facebooku

Bankowość DomowaJeśli spodobał Ci się ten wpis, udostępnij go swoim bliskim, zostaw mi lajka lub po prostu komentarz. Jeśli masz pytania lub osobistą uwagę – po prostu napisz do mnie. Każda z tych rzeczy to może być mały krok dla Ciebie, ale będzie on wielkim skokiem w mojej motywacji do dalszej pracy na blogu!

62 komentarzy

Dobrze wiedzieć, że wystarczy tak niewiele, by naprawić swój błąd. Przede wszystkim nie trzeba panikować i tyle, to chyba najważniejsze. Nigdy mi się nie zdarzyła taka sytuacja i mam nadzieję, że się nie zdarzy, ale teraz przynajmniej wiem co robić w takiej kryzysowej sytuacji. Dzięki za informacje 😉

O stary, ratujesz mi życie. Wysłałam 200 zł koleżance a okazało się że ona zmieniła konto i nie ma już tamtego.

Cześć Bartku,
Zdarzyło mi się wykonać przelew na zamknięte konto, ale kwota była niewielka (1gr), a sam przelew planowany – chciałem upewnić się, czy bank zlikwidował rachunek w terminie, zgodnie z moją dyspozycją.
I tak, jak piszesz po kilku dniach (2 może 3) przyszedł przelew zwrotny z tytułem „rachunek zamknięty” lub podobnym.

Pozdrawiam

Ja zawsze tysiąc razy sprawdzam numer konta, na który wysyłam przynajmniej tą większą gotówkę. A na zamknięty rachunek jeszcze mi się nie zdarzyło, ale dobrze wiedzieć co w takiej sytuacji zrobić.

A jeśli nie zrobiłam przelewu z konta na które mogą wrócić pieniądze, tylko dokonałam płatności w banku?

Cześć Anno,
takiej opcji nie rozważałem. Sprawdzę, co wiadomo w tym temacie i wrócę z odpowiedzią. Wstępnie podejrzewam, że należałoby skierować się do tego oddziału i poinformować o zaistniałej sytuacji.

Pozdrawiam, Bartek

Bartku,

Na wstępie chcę powiedzieć, że założenie i prowadzenie takiego poradnika/bloga uważam za bardzo szlachetną ideę w dziedzinie szerzenia oświaty.

Dodając coś od siebie podzielę się swoim doświadczeniem w przedmiotowej dyskusji.

Swego czasu dokonałem przelewu na nieaktywne konto kwoty kilkuset zł (bliżej 1 tys.) na rzecz jednego urzędu. Zamiast numerem konta na fakturze posłużyłem się danymi w rejestrze przelewów zdefiniowanych (był to kontrahent, któremu średnio raz na rok przelewałem pewne środki).
Po miesiącu od wykonania przelewu dostałem od urzędu wezwanie do zapłaty kwoty fakturowej z naliczonymi odsetkami (kilka złotych) za miesięczną zwłokę.

Okazało się, że zwrot wpłaty na nieaktywne konto nastąpił tego samego dnia, ale go przeoczyłem, gdyż w tytule przelewu przychodzącego nie było wzmianki typu „ZWROT Z NIEAKTYWNEGO KONTA”, „NIEUDANA TRANSAKCJA” etc, tylko ten sam tekst, który ja podałem dla przelewu wychodzącego. I to właśnie uśpiło moją czujność, gdyż te bliźniaczo wyglądające transakcje potraktowałem to jako jakieś techniczne zdublowanie informacji na wyciągu (ta sama kwota, ten sam odbiorca/nadawca) – pomyślałem sobie pewnie jakieś potwierdzenie sald typu WN/MA).

Wydaje mi się, że bank powinien w tytule przelewu zwrotnego wyraźnie informować, że przelew nie został zrealizowany np. dodając wpis „RACHUNEK ODBIORCY ZAMKNIĘTY”, ale na 100% tego nie zrobił. Być może dlatego, że rachunek z którego wykonywany był przelew, oraz rachunek zamknięty były prowadzone przez ten sam bank.

Kilkuzłotowe odsetki potraktowałem jako lekcję dla siebie i odpuściłem sobie składanie reklamacji o nienależytym informowaniu klientów.

Pozdrawiam,
-E-

Cześć Emilian,
Dla takich słów warto to robić 🙂

Dziękuję też za podzielenie się swoją historią. Niestety, co bank to inaczej i faktycznie może się zdarzyć, że nawet nie zauważymy zwrotu błędnego przelewu. Sam nie raz prowadziłem niemal dochodzenie, wypatrując u klientów różnych zwrotów, czy błędnych transakcji. Diabeł tkwi w szczegółach.

A zawsze warto uczyć się na takich błędach – dzięki temu w przyszłości unikniemy większych kłopotów 🙂

Pozdrawiam Cię i zapraszam po więcej 🙂 Bartek

Panie Bartku, a co z pieniędzmi wysłanymi na konto w banku który wcześniej ogłosił upadłość!? Wysłałam opłate za mieszkanie właścicielce a ona po 2 dniach poinformowała mnie ze zmieniła konto bo poprzedni jej bank upadł. Czy w takiej sytuacji konta klientów są automatycznie zamykane i wrócą pieniądze do mnie, czy bank zajął je, i czy właścicielka je jakoś odzyska????

Cześć Iwona,
z tego co wiem, w przypadku ogłoszenia upadłości, bank wypowiada umowy klientom. Nie mam jednak 100% pewności, czy oznacza to natychmiastowe zablokowanie rachunków przed wpłatami. Jeżeli rachunek w momencie wysłania przelewu był już zamknięty, to przelew powinien się „odbić”.

Dziękuje, na razie muszę czekać, zobaczymy czy w ciągu tygodnia cofną przelew. Mam nadzieje że tak, a jeśli nie to mam nadzieje że właścicielka jakoś odzyska pieniądze! Dziękuje bardzo!

A co jeżeli miałam konto z konkubentem w banku,konkubent miał komornika który zablokował konto . Podałam pracodawcy numer nowego konta a pracodawca przelał mi kasę na stare konto i pieniążki zostały automatycznie zablokowane przez komornika byłego konkubenta. Zaznaczam że nie mam kontaktu z byłym konkubentem i że nie mogę zamknąc ani się wypisać z tamtego konta bez zgody byłego konkubenta. Czy pracodawca wysyłając pismo do banku o odzyskanie tych środków dostanie je z powrotem?

Cześć Wiola,
szczerze Ci powiem, że jedyne co przychodzi mi do głowy to poparcie Twojej propozycji. Może jeśli pracodawca złoży reklamację do banku, że przelew był błędnie wykonany to uda się odzyskać pieniądze. Ale nie mam pewności, co do powodzenia takiej akcji.

Pozdrawiam, Bartek

Cześć Bartek, posiadasz wiedzę, co się dzieje w związku z przelewem na konto zablokowane przez prokuraturę? Próba podjęta przez bank po sesji wychodzącej nie dała rezultatu. Mają zgłosić się w moim imieniu przez ognivo. Ktoś z beneficjentów (prokuratury?) musi fizycznie „wklepać” ten zwrot czy robi to obsługa banku?

Pozdrawiam, benoos

Witam mam duży problem jako pracownik księgowości zrobiłam przelew na firmę która przestała istnieć w 2015 roku właściciel został ten sam ale firma zmieniła osobowość prawną i konto. Pan twierdzi, że on nie wiec co z kątem się stało ale nie ma do niego dostępu( co nie jest prawdą,myślę iż konto zablokował komornik). Dwie reklamacje w naszym i banku odbiorcy nic nie wyjaśniły. Pieniędzy nikt nie chce ich oddać! Co można jeszcze zrobić czy pracodawca może obciążyć kwotą przelewu dodam, że jest ona dość znaczna

Cześć Anno,
faktycznie trochę bzdura, że człowiek nie wie co się stało z jego kontem – jeśli go nie zamknął (a chyba by ogarnął to zdarzenie) to konto pozostanie aktywne. Znaczy on mógł nawet stracić dostępy, a po zamknięciu firmy korzystanie z konta byłoby dla niego utrudnione. Jeśli konto byłoby zamknięte, to tak jak pisałem, przelew by się „odbił”. Możliwe, że pozostaje sprawa w sądzie, ale niestety w tej materii już nie pomogę.

Pozdrawiam, Bartek

Witam mam duży problem. Robiąc zakupy na zagranicznych portalach internetowych płacę za pomocą „przlewy24”. Kilka dni temu zamknęłam konto, z którego dokonałam wielu płatności. Co teraz stanie się z pieniędzmi, które przelewy24 zwracają na konto, z którego się płaciło?

A czy pisząc, że „zamknęłaś konto” masz na myśli, że złożyłaś wypowiedzienie czy, że termin wypowiedzenia dobiegł właśnie końca i już na pewno konto zostało zamknięte?
Jeśli dopiero złożyłaś wypowiedzenie, a w tym czasie na konto wpłyną jakieś środki, to bank przeleje Ci je na konto wskazane w dokumencie wypowiedzenia (jeśli podałaś) – w przeciwnym razie bank trzyma takie pieniadze w depozycie i można się npo nie zgłosić.
Jeśli konto już jest zamknięte i nieaktywne, to rzecz jasna pieniądze do Ciebie nie wrócą.
Pozdrawiam, Bartek

Witam!!!
Ja mam aby takie pytanko czy dlugo trzeba czekac na zwrot przelewu gdy byl podany zly numer konta?

Witam ja zrobiłam przelew na zamknięte konto bankowe ale przez Blue Media to było 21.08 dzisiaj mamy 14.09,do BM pisałam juz 3 maile w sprawie odbicia pieniędzy odpisuja ze niestety ale nie nastąpił jeszcze zwrot w tym tygodniu napiszę jeszcze raz,coś długo te 4 dni ,jestem ciekawa czy pieniądze odzyskam ??!

To taki drobny problem jeśli chodzi o pośredników, jak Blue Media – mogą wciskać każdy kit :/ Równie dobrze mogli dostać ten przelew z jakimś dziwnym opisem i przez to się zgubił. Warto zajrzeć w regulamin BM i zobaczyć jak wygląda kwestia reklamacji. Może tą drogą dałoby się coś powalczyć.

Pozdrawiam, Bartek

Czy podobnie wygląda sprawa jeśli chodzi o rachunki techniczne kart płatniczych? Tzn po zamknięciu karty i wykupie środków konto jest zamykane i nie dostanie tego numeru żadna nowa karta ani klient? Miałem kartę prepaid do zakupów w sieci i swojego czasu podałem rachunek techniczny na Allegro do wpłat dla kupujących. Po zamknięciu karty niestety nie zmieniłem nr rachunku w ustawieniach Allegro i kupujący wysłał mi pieniądze na ten „stary” rachunek techniczny karty.

Wydaje mi się, że tak może być, ponieważ są to normalne rachunki bankowe (w sensie technicznym). Ale nie mam 100% pewności, że zwroty następują w ten sam sposób.

Witam ! pracuję za granica i mam taki problem ,że pracodawca zarobioną przeze mnie kwotę pieniędzy wysłał na zamknięte pół roku temu konto walutowe w Polsce. Czy te pieniądze wrócą do niego bo upłyną już miesiąc i twierdzi,że nie wróciły do niego pieniądze a ja też ich nie mam i czekam , sprawdzając konto nie mal dwa razy dziennie. Co robić ? Proszę o pomoc !

Jeśli konto było zamknięte to powinny wrócić. Warto jeszcze upewnić się w banku, w którym konto było prowadzone, czy zostało faktycznie zamknięte – może z jakiegoś powodu bank konta definitywnie nie zamknął (czasami się to zdarza np. na koncie były jakieś niuregulowane opłaty lub wystapiło jakieś zdarzenie, które przerwało procedurę zamykania rachunku) – banki czasami nie przesyłają o tym informacji do klienta… Niestety.

Witam Pracuje w Szwecji .Moja firma przelała moją wypłatę na konto mojej znajomej ,której komorni zablokował konto wraz z moimi pieniedzmi .Czy jest możliwość odzyskania ich

10 X, oraz 14 XI wpłaciłam pieniądze za rachunek telefoniczny. Okazało się że sieć z której korzystam we wrześniu zakończyła współpracę z bankiem na którego rachunek płaciłam za faktury. Wysłano do mnie maila z nowym nr konta ale ja to przegapiłam..wszystko wyszło na jaw gdy dostałam ponaglenie w sprawie nieopłaconych faktur. Pieniądze z banku millenium, gdzie pieniądze zostały wpłacone, nie wróciły na moje konto..a odzyskanie ich graniczy z cudem. Millenium każe reklamować przez moj bank. Mój bank za odzyskanie pieniędzy pobiera opłatę 100zł. Wartość zapłaconych faktur to 95zł… Masakra jakaś. Czyli millenium przywłaszczy sobie moją kasę? A gdybym zapłaciła na poczcie? Albo w jakimkolwiek banku? To gdzie mogłabym reklamować? Dla mnie to poprostu przywłaszczenoe cudzej kasy czyli kradzież…

mnie wyslali z zagranicy 10 dni temu przelew.
od 2 dni ich meczylem, ze cos długo go nie ma.
wczoraj się wyjaśniło, ze przedostatnia cyfra w nr mojego rach. była o jeden wieksza.
ci co wysłali aktualnie czekaja na zwrot i maja wysłac ponownie.
wszystko przez głupotę urzędnika w banku zagr.
na potwierdzeniu – zdjecie telefonem- akurat te cyfry zostały niewyraźnie oświetlone na zdjęciu.
mój bank powiedział, ze nie ma tekiej możliwości, żeby doszedł przelew, żeby mnie wylegitymować na okoliczność, pokazac faktury, kontrakt.
Tylko zwrot do nadawcy.
Pozdrawiam.

No ja juz jakis czas temu(ze 2 czy 3 miesiace) wyslalam przelew na nieistniejace konto. Chcialam zrobic zakupy w perfumerii, ale okazalo sie ze sie przeniesli i otworzyli nowy rachunek, a ten na ktory wyslalam od dawna jest nieuzywany… problem byl tylko taki, ze mimo ze sklep zarzekal sie ze jest on na pewno
zamkniety, to jakims cudem byl dalej aktywny, pieniadze po prostu zostaly wyslane i gdzies trafily, ale zwyczajnie przepadly. Udalo sie je odzyskac, kwota nie byla jakas niewiadomo jak duza(jakies 250 zl, moze mniej), ale tyle co bylo dzwonienia po infoliniach bankow, czekania, maili i telefonow do tego sklepu, zawilosci i jakichs, jak to pani z banku okreslila, „niescislosci” z tym zwiazanych, to tylko ja wiem. Niestety, skapnelam sie dopiero na drugi dzien, kiedy przelew byl juz dawno zaksiegowany i trafil na tamten rachunek. Na zwrot kasy ktora wyslalam czekalam gdzies ponad tydzien. Wcale nie jest tak rozowo z reklamacja w razie pomylki, mbank jakos niespecjalnie sie rwal do cofania przelewu 😉

Hej, jak udało Ci się tak szybko odzyskać kasę z przelewu? Ja dokonałam przelewu na kwotę ok 4 tyś. do pewnego e-sklepu ( to był czwartek wieczór) pożniej piatek i weekend, we wtorek z rana dowiedziałam się że sklep chyba nie istnieje?? Bo posypały się straszliwie opinie na temat sklepu i mnóstwo oszukanych ludzi już od poczatku września…Nie rozumiem czemu sklep oszust ma nadal aktywne konto na które ludzie wpłacają pieniądze???Złożyłam w Mbanku reklamację, którą rozpatrują juz tydzień czasu?? Myślisz że jest szansa odzyskania pieniędzy?? Czy reklamacja przelewu coś da?? Ta dyspozycja kosztuje ponad 100 zł plus ewentualne koszty nie wiem sądowe czy jakie….Sama już nie wiem co robić. POMOCY

najgorsze jest to , że już tyle rzeczy się nasłuchałam że szok, teraz nie już nic nie wiem….

Witam, chciałabym zapytac co w przypadku gdy zgubiłam kartę i ja zablokowałam, a nie mam nowej, a na dany rachunek mam otrzymać przelew, otrzymam ten przelew czy bank zwróci nadawcy? Dziekuje za odpowiedzi.

Witam.
Mam pytanie w sprawie terminu zwrotu środków finansowych wpłaconych pomyłkowo na zamknięty rachunek.
Otóż również mi to się zdarzyło ale pomimo zgłoszenia tegoż faktu i zlecenia przeksięgowania na właściwy rachunek bank prowadzi procedurę windykacyjną. W uzasadnieniu podaje że termin przeksięgowania wynosi 14 dni a termin zwrotu środków 30 dni, natomiast w tym czasie normalnie prowadzi proces windykacji, ponieważ na rachunku wskazanym w umowie nie ma wpłaty. Działania te zapewne wygenerują jakieś koszty, które zostały nazwane „szkodą jaką ponosi bank”. O odsetkach nie wspomnę, bo to będzie jakaś nieznacząca kwota – jednakże również zostaną naliczone.
Jest to jawne lichwiarstwo i stąd moje pytanie – czy są jakieś przepisy ustawowe, które regulują tę kwestię ustawowo lub innym aktem prawnym , czy jest to regulowane wewnętrznym regulaminem tegoż banku ( i każdego innego). Jeśli tak to poproszę o taką informację. Jeśli nie – to szkoda 🙂 Z góry dziękuję. Pozdrawiam

Niestety to nieprawda, przelew wysłany na zamknięte konto nie wrócił od 3 tygodni. Po rozmowie oba banki zadają prowizji za zajęcie się sprawa w kwocie stanowiącej 15% wartości przelewu – i nie wiadomo jaki będzie skutek.

Mam problem z przelewem, ale trochę innego rodzaju. 15.10 zrobiłam przelew, który wyszedł z mojego konta, ale nie dotarł do odbiorcy. Zawisł gdzieś i tyle. Odbiorca dał mi znać, ze gotówki nie ma dopiero 25.10 i od razu odwiedziłam bank. Okazało się, że mieli jakieś problemy techniczne i zostało złożone zlecenie cofnięcia przelewu. I do dzisiaj pieniądze nie wróciły na moje konto. Byłam kilka razy w oddziale i dzwoniłam do banku, ale ciągle słyszę, że zlecenie jest w trakcie realizacji. Czy jest jakiś maksymalny czas na realizację takiego zlecenia? Nigdzie nie mogę znaleźć na ten temat informacji, a zaczyna mnie to wkurzać…

Wszystko oki z polskimi bANkami a co jesli ja wyslalam przelew do USA podalam numer ABA z innegobanku a numer konta z innego banku hehehe co sie wtedy dzieje w polskich bankach czeka sie 2-4 dni a co ze zwrotem z USA banku ?? gdzie wogole wtedy trafiaja te pieniadze hehe Pozdrawiam

ZUS w Nowym Saczu wyslal mi emeryture na moje zamkniete konto w CBA Australii, Powiadomilem ZUS a dulary chyba w kosmosie -nima juz 15dni. Kobitki w ZUSie z tytulami mgr inz nie robia nic w tej sprawie.Powiadomilem je o zmianie konta dwa tygodnie przed wyplata-nie maja czasu-szaleja na facebooku,
szanowna Pani dyrektor 60cio latka Agata Michalska szaleje na facebooku. A w oz szanowne banki maja klientow gdzies, tu
sie niczego nie dowiesz, Royal Commission dziala, ujawnia skandale i nic. Pozdrawiam z upadajacej wyspy.

Ja zapisałam błędny numer konta, pomyliłam cyferki, na moje nieszczęście zapisałam odbiorcę do stałych odbiorców, wysłałam dwa przelewy zanim zorientowałam się że wysyłam do obcej osoby, problem jest taki iż było to w maju i czerwcu, rozmawiałam w banku, wychodzi na to że właściciel zamknął konto. Nie wiem co teraz będzie z tą sprawą. W poniedziałek mam się zgłosić do oddziału. Może ktoś miał taki ekstremalny przypadek.

Szefowa przelała z niemiec na moje zamkniete konto pieniądze 1 08 2018 i do dnia 9 08 jeszcze nie ma zwrotu

Moje konto zostalo zamkniete o dziwo bezproblemowo i w terminie, mimo ze poprzednio w tym samym banku sprawa sie ciagnela miesiacami. Niestety numer zamknietego rachunku zostal podany w akcie notarialnym. Banki zgodzily sie na spisanie oswiadczenia o braku dostepu do konta z poswiadczeniem notarialnym. Mial ktos z Was taki przypadek? Jak powinna wygladac tresc takiego oswiadczenia?

zamknelam konto w ideabank 14/09/2018 ,ale to trwa 30 dni od zgloszenia.czyli konto zamkniete bylo 14/10/2018. 16/10/2018 firma zrobila mi przelew.dzis sie dowiedzialam,ze bank przekazal te pieniadze organowi egzekucyjnemu.czy tak mozna? pieniadze wplynely na zamkniete konto tzn na moje nie ma juz konta,czyli powinny wrocic do nadawcy,ale nie wrocily.

Jacku, dziękuję za Twoją fachową opinię i cieszę się, że pomogłeś wnieść tyle merytorycznych poprawek do mojego wpisu. Chętnie odwiedzę blog lub portal, gdzie Ty dzielisz się z czytelnikami przydatnymi informacjami, rozpisanymi na poziomie akademickim.

PS 1. Literówki poprawione 🙂

Witam ja wysłałem pieniądze z rachunku walutowego na zamknięte konto w Wielkiej Brytanii. Mój bank odpowiedział mi że nie dostanę zwrotu pieniędzy ponieważ bank do którego to wysłałem pobrał opłatę za przelew w wysokości 600 koron duńskich. Czy jest to możliwe? I czy da się wogole odzyskać te 45 euro.

Dzień dobry. Wysłałam pieniądze w walucie na konto zagraniczne. Przelew z mojego banku wyszedł i potwierdzenie wysłałam do odbiorcy i okazało się, że popełniłam błąd w nazwie i adresie odbiorcy. Ponieważ sama już nie mogłam dokonać zmiany zadzwoniłam do mojego banku z prośbą, aby to oni poprawili te dane, ale okazało się, że przelew z banku już wyszedł. Otrzymałam z mojego banku informację, że wysłali zgłoszenie do banku odbiorcy z prośbą o uznanie rachunku na koncie dla właściwego odbiorcy. Po pięciu dniach na swoim koncie widzę dwie daty: data księgowania (data przelewu) i data operacji – pięć dni później! Co oznacza zatem data operacji?
Z banku odbiorcy niestety potwierdzenia nadal nie mam o uznaniu rachunku.
Jak długo tego typu sprawy mogą trwać?

z tym odzyskaniem pieniedzy to nie jest taka prosta sprawa.
Ja 19 grudnia 2018 z banku wyslalam przelew na nieaktualny nr. ENEI i do dzisiaj zwrotu nie ma.
Enea odpowiedziala ze powinien wrocic. Ale minal juz miesiac i ni. Bank tez twierdzi ze powinien wrocic.

To witaj w klubie ja zrobiłam przelew na zamknięte konto 8 lat temu 7 lipca i do dziś nie mam zwrotu

Bartek, możesz mi pomóc? W banku mam otwartą linie kredytową, miał przyjść tam dziś przelew ale oni podobno konto zamknęli. Spokojnie odbiją przelew, i hajs wróci do mojej firmy w której obecnie zasuwam jak beduin? 😉 thx za odp

Jesli faktycznie zamknęli rachunek skutecznie to tak. Gorzej jeśli rachunek jest jeszcze w jakimś okresie wypowiedzenia, czyli nie możesz używać, ale pieniądze wpadną. Lepiej potwierdzić z bankiem.

niestety, NIE ZAWSZE JEST TO TAKIE PROSTE. Syn wysłał mi pieniądze z Francji na zamknięty rachunek i teraz mimo reklamacji u siebie w banku od 11 września tj, 1,5 miesiąca pieniądze nie odnalazły sie. Miedzynarodowe transakcjie pomimo jednego obowiązującego w zjednoczonej Europie Prawa bankowego nie zawsze sa europejskie.

To stary wpis, ale chciałabym wyprostować pewną kwestię. Gdy jakiś podmiot rezygnuje z usług banku zazwyczaj ma jednomiesięczne wypowiedzenie. W tym czasie na taki rachunek mogą wpływać pieniądze z tytułu wcześniej wystawionych faktur (lub jak w tym przypadku pomyłki). Po miesiącu konto powinno być zamknięte fizycznie i w sytuacji gdy są na nim środki takie zamknięcie nie może być sfinalizowane jeśli we wniosku o zamknięcie nie zostało podane nowe konto. Ale jeśli zostało to bank dokonuje przelewu wszystkich środków, jedną transakcją na nowy rachunek bankowy. No i tu właśnie widzę problem M.M Przykładowo wpłacona kwota to 95 zł, która na przelewie w Banku Millennium miała odpowiedni opis. Natomiast w dniu zamknięcia rachunku znajdowało się na nim np 1785 zł, które bank przelewa na nowe konto z adnotacją nic nie mówiącą typu „zamknięcie rachunku” albo „wypłata środków”.
Firma telekomunikacyjna nie widzi więc jakie faktury zostały skumulowane w tym przelewie. W związku z tym reklamacja, moim zdaniem, powinna być złożona w firmie wystawiającej fakturę, która jako jedyna ma wgląd do swojego zamkniętego rachunku.
Zupełnie innym przepadkiem jest sytuacja, w której firmy zakładają nowe rachunki bankowe, bo wcześniejsze zostały zajęte przez komornika. Wtedy wpłaconych środków firma nie odzyska, ale wpłata została dokonana, a firma ma wgląd w swój zablokowany rachunek – w tym wypadku też taka reklamacja powinna być skierowana do firmy wystawiającej fakturę a potem wysyłającej ponaglenie.

Zostaw swój komentarz poniżej!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: