13 zdarzeń, przez które nie możesz płacić kartą

13 zdarzeń, przez które nie możesz płacić kartą

Cześć wszystkim!

Gdy nie możesz płacić kartąWitam gorąco po długiej przerwie. Trochę mnie nie było – nawet trochę dłużej niż zakładałem. Jednak mam nadzieję, że  czekałeś i chętnie przeczytasz dzisiejszy wpis!

Myślę, że będzie on dobrym wstępem i rozgrzewką po kilku tygodniach nieobecności – na pewno dla mnie.

Zbliżają się wakacje, więc najbliższe wpisy mogą być z nimi nieco związane.

Na dzisiaj przygotowałem coś, co może zdarzyć się każdemu, codziennie. Jednak szczególnie kiepsko, jeśli którakolwiek z tych rzeczy zdarzy się na urlopie.

Wiedząc, co może się święcić, będziesz w stanie zapobiec wielu kłopotom. Nie przedłużając:

Poniżej znajdziesz listę aż 13 różnych pechowych zdarzeń, przez które czasami nie możesz płacić kartą. Wystrzegaj się ich:

 

1. Wyczerpane limity transakcyjne karty

 

Jesteś przekonany, że masz wystarczającą ilość pieniędzy na koncie, a jednak nie możesz zapłacić  sklepie. Może się to zdarzyć nie tylko przy płatnościach przez Internet, ale też przy transakcjach w sklepach stacjonarnych.

Zazwyczaj karty mają ustanowione limity transakcyjnie z góry – na całkiem niemałe kwoty. Jeśli jednak intensywnie używasz swojej karty płatniczej, może się okazać, że zdołałeś wykorzystać swój limit miesięczny (lub dzienny).

Gdy otrzymasz nową kartę płatniczą, zwróć uwagę na sposób w jaki Twój bank ustalił limity transakcyjne. Może te domyślne są niskie i można coś z tym zrobić?

Więcej o limitach transakcyjnych rozpisywałem się już w poniższym wpisie, do którego serdecznie Cię zapraszam:

 

Limity transakcyjne kart (zyskaj kontrolę nad płatnościami)

 

2. Nieaktywna karta

 

Czy po otrzymaniu z banku koperty z nową kartą płatniczą, przeczytałeś całą instrukcję?

Jeśli nie, to wróć do niej, bo może przeoczyłeś informację o tym, jak aktywować nową kartę. Sposobów jest kilka. Co bank to inaczej, jednak najczęściej:

  • Kartę aktywuje wykonanie pierwszej transakcje z wykorzystaniem kodu PIN
  • Kartę musisz aktywować, dzwoniąc na infolinię banku
  • Kartę aktywujesz samodzielnie w internetowym serwisie transakcyjnym banku

Tylko aktywną kartą można dokonywać jakichkolwiek płatności. Bez aktywacji, będzie Ci ciężko.

 

3. Błędnie podany PIN

 

To główny problem osób, które mają dużo kart, do których nie mogą zmienić kodu PIN. Wiadomo, jeden i ten sam jest przydatny (chociaż mało bezpieczny).

Przy kilku kartach i kodach, łatwo o pomyłkę. Przemyśl spokojnie, czy na pewno podajesz dobry kod PIN do karty, którą płacisz. Jak popełnisz błąd 3 razy – karta zostanie zablokowana.

Możesz mieć nadzieję, że obsługa sklepu jej nie zabierze.

płacić kartą

 

4. Awaria w banku

 

Sytuacja, która nie zdarza się bardzo często, ale jednak. Jeśli masz kłopot z płatnością kartą to możliwe, że system banku nawalił.

Niestety zapewne dowiesz się o tym po czasie. Mając pecha stanie się to po dokonaniu zakupów, kiedy przyjdzie do płatności kartą.

Możesz dzwonić do banku ale możliwe, że nie rozwiążą Twojego problemu od razu. W ramach gojenia ran, polecam złożenie reklamacji.

Ja mam swoje sposoby na takie okazje:

 

Nie jednym kontem klient żyje (a z kilku może mieć pożytek)

 

5. Prace modernizacyjne w banku

 

To sytuacja nieco podobna do awarii w banku, z tym że rzadziej zdarza się w biały dzień. I zazwyczaj bank postara się poinformować Cię o planowanych pracach modernizacyjnych.

Takie przerwy w dostępie do systemu banku zazwyczaj, dla wygody klientów odbywają się w nocy. Nie zawsze też obejmują transakcje kartowe.

Jeśli jednak skutecznie uda Ci się unikać komunikatów od Twojego banku, to efekt będzie podobny do sytuacji awarii…

Możesz zostać z niezapłaconymi zakupami w rękach… Albo z paliwem nalanym do baku samochodu, bez możliwości zapłacenia.

Czytaj informacje, jakie komunikuje Ci Twój bank!

 

6. Awaria terminala płatniczego

 

Maszyny to tylko maszyny i łatwo ulegają awariom, szczególnie gdy są często i intensywnie używane. A sklepowe terminale płatnicze należą właśnie do takich urządzeń.

Non stop w użyciu…

A czasami mają po prostu problem z połączeniem się z siecią. Tak czy inaczej pracownik sklepu raczej się zorientuje, że to terminal sprawia problem. Ewentualnie dostanie jakiś komunikat o błędzie.

W takim przypadku jest szansa na rozwiązanie kłopotu w ciągu kilku minut. Wówczas bez problemu zapłacisz za swoje zakupy za chwilę. Chyba, że awaria jest poważniejsza.

 

7. Uszkodzenie karty

 

Sama karta może ulec uszkodzeniom. Oczywiście może być połamana, ale to dosyć naturalnie powstrzymuje przed wykonywaniem transakcji.

Uszkodzeniu może też ulec elektroniczny chip karty, który jest sercem karty. Bez niego nie możesz płacić kartą ani korzystać z bankomatu. Czasami łatwo jest zauważyć takie uszkodzenie, a czasami w ogóle nie wiadomo o co chodzi.

Gdy karta wygląda kiepsko i zaczynasz odczuwać coraz większe problemy z płatnościami, skontaktuj się ze swoim bankiem. Zespół kartowy może potwierdzić, czy problem faktycznie leży po stronie chipa.

Na przedwcześnie niszczejącą karę też jest sposób:

 

Duplikat karty płatniczej – prosty zabieg ożywi starą kartę!

 

8. Brak pieniędzy na koncie

 

Chyba najprostszy powód. Może wydawać się to zabawne, ale pomyśl, ile masz w tej chwili pieniędzy na koncie?

Płacąc kartami debetowymi łatwo się zapomnieć. Jesteśmy bardziej skorzy do wydawania pieniędzy niż w przypadku płacenia gotówką.

W związku z tym po prostu można zapomnieć, że pieniędzy nie było aż tyle, jak Ci się wydawało. Jeśli zdarzają się takie sytuacje, warto zastanowić się nad zastosowaniem narzędzi, które pomogą Ci kontrolować sytuację.

Może mobilna aplikacja banku na Twoim telefonie? Albo jakieś powiadomienia SMS o stanie konta po przekroczeniu określonego limitu. Banki oferują kilka dogodnych rozwiązań.

oszczędzanie na prowizjach

 

9. Blokada autoryzacji (podejrzenie oszustwa)

 

W bardzo sporadycznych przypadkach bank może zablokować Twoją kartę w wyniku podejrzenia oszustwa. To brzmi trochę niewiarygodnie, ale bankom zależy na bezpieczeństwie klientów, ponieważ idzie za tym ich wizerunek i reputacja (a więc i pieniądze).

Takie zdarzenie może mieć miejsce, jeśli na Twoim koncie bankowym pojawią się nieszablonowe transakcje.  Albo wykonałeś kartą jakieś dziwne operacje. System banku może wykryć takie ruchy i tymczasowo zablokować kartę do wyjaśnienia.

Warto wówczas zadzwonić na infolinię (zawsze warto) i pracownik banku będzie mógł kartę odblokować.

Więcej o takich zdarzeniach pisałem już jakiś czas temu. Szczególnie przyda się w perspektywie wakacji:

 

1 mała czynność, aby bank nie blokował Ci płatności kartą za granicą

 

10. Karta straciła ważność

 

Jak często sprawdzasz, czy Twoja karta jest nadal ważna?

Raczej rzadko, prawda? Tak myślałem. Najpewniej będziesz o tym pamiętać, jeśli często płacisz kartą przez Internet.

Tak czy inaczej bank zazwyczaj pamięta o tym za Ciebie i wysyła Ci nową kartę zanim upłynie termin ważności starej. Jednak z różnych przyczyn może się zdarzyć, że karta nie zostanie wysłana lub zostanie wysłana na jakiś stary adres…

Aktualizujesz swoje dane, prawda?

Warto czasem rzucić okiem na swoją kartę, aby mieć pewność, czy nadal jest ważna. Jeśli nie jest, dzwoń do banku i niech Ci wyjaśnią czemu nadal nie dostałeś nowej karty.

 

11. Płatność zbliżeniowa nie jest aktywna

 

Próbujesz zapłacić zbliżeniowo nową kartą, a tu lipa. A przecież bank zapewniał Cię, że karta ma funkcję płatności zbliżeniowych.

Jeśli jest problem, warto wrócić do lektury listu, który był dołączony do karty. Tam znajdziesz instrukcję, aby najpierw wykonać zwykłą transakcję z użyciem kodu PIN.

W większości przypadków dopiero wówczas zostanie aktywowana możliwość płacenia kartą zbliżeniowo.

Polecam czytanie instrukcji od razu 😉

 

12. Karta jest zastrzeżona

 

Przede wszystkim pamiętaj, że nie możesz płacić kartą po zastrzeżeniu. Po to się ją zastrzega. Karta przestaje być aktywna. Samo zastrzeżenie jest nieodwracalne.

Jeśli więc spróbujesz płacić zastrzeżoną kartą, możesz tylko napotkać dodatkowe problemy w sklepie. Sprzedawca będzie krzywo patrzył, zabierze Ci kartę i potnie nożyczkami. Ogólnie dobrze, jeśli uda Ci się wytłumaczyć i nie wezwie policji 🙂

Jedyne co możesz robić zastrzeżoną kartą (przynajmniej w niektórych bankach) to używać jej do wpłat we wpłatomatach. Tak, to działa.

 

13. Najczęściej płacisz zbliżeniowo i nie pamiętasz PINu

 

Zawsze lepiej pamiętać kod PIN. Jest to często coraz prostsze, ponieważ wiele banków oferuje zmianę tego kodu na dowolny, jaki Ci pasuje.

Jeśli udaje Ci się zazwyczaj płacić zbliżeniowo bez PINu, to uważaj bo może się zdarzyć, że:

  • przekroczysz ustaloną kwotę (zazwyczaj 50 zł) i pojawi się żądanie podania kodu PIN
  • raz na jakiś czas terminal płatniczy tak po prostu wymusi podanie PINu – bo tak 🙂

Nie znając go, możesz utknąć przy kasie sklepowej bez możliwości zapłaty za zakupy. Warto pamiętać swój kod PIN mimo wszystko 🙂

 

Kontroluj sytuację na koncie

 

Jak możesz zauważyć powyżej, część z powyższych zdarzeń to wynik złośliwości rzeczy martwych, a o część możesz zadbać samemu!

Zaglądaj na swoje konto internetowej. Znajdziesz tam komunikaty czy wiadomości od banku. Może ostrzegą Cię przed jakimś nieprzyjemnym zdarzeniem związanym z korzystaniem z konta.

Polecam też pogrzebać w funkcjach bankowości internetowej. Banki dają nam coraz więcej możliwości samodzielnego kontrolowania wielu czynników. Warto z tego korzystać w pełni.

 

Hej, a może Tobie przytrafiło się coś podobnego? Albo zupełnie innego?

 

Zachęcam do zaglądania!

 

Powracam do pisania, więc możesz śmiało powracać do lektury bloga. Mam nadzieję, że przerwa nie była zbyt długa i nie zapomniałeś o mnie całkowicie.

Postaram się przynajmniej raz w tygodniu wrócić z czymś nowym. Kilka wpisów już jest w produkcji, więc zaczynamy zabawę.

Tymczasem, poleć ten wpis znajomym, bo warto aby wiedzieli, czego się wystrzegać.

Do następnego razu, Bartek 🙂

16 komentarzy

Do limitów transakcyjnych dodałabym limity ilościowe. Nie wszystkie banki takowe mają, ale zdarzyło mi się płacić za zakupy na amazonie kartą debetową a ponieważ rzadko płacę kartą w internecie limity te mam ustawione na 0. Przed zapłatą ustawiłam odpowiednią kwotę i limit na jedną transakcję. Dwukrotnie odrzuciło mi płatność, jak się później okazało z karty została pobrana opłata autoryzacyjna i nie starczyło limitu ilościowego na zapłatę za towar 😉

Mnie zdarzyła się tylko raz awaria terminala płatniczego w ciągu kilku lat płacenia zbliżeniowy.
Wyczerpałeś prawie temat tym wpisem 🙂

Ja najczęściej łapię się na limitach ustawionych tak naprawdę przez mnie. Taki kaganiec nakładany samemu sobie, żeby za dużo nie widać. Karta płatnicza to jednak zgubna opcja, nie widać ile pieniędzy wydajesz do póki nie zajrzysz na konto. Wtedy można się przerazić dlatego dobrze ustawić sobie taki limit.

Wpis fajny, wyczerpałeś tematykę 😀

Mojej żonie często zdarza się przekroczyć limit ilościowy na mojej karcie(bardzo niski). Ja dostaję SMS, a ona w sklepie czerwona jak burak płaci swoją kartą…

Limity ilościowe jeszcze, jak ktoś słusznie zauważył. Wiem, że na pewno mBank przy izzyKoncie to ma. W przypadku eKonta chyba nie ma takiej opcji. W każdym razie przy izzy nie da się tego ilościowego zmienić – jest 5 i koniec. Jak ktoś przekroczy ilość transakcji to jedyne co może zrobić, to iść do bankomatu. A tam też czekają na nas limity. Aczkolwiek izzy jest przeznaczone dla dzieci i młodzieży do lat 18, więc to chyba nie powinno stanowić problemu 🙂 Chociaż znam osoby, które z izzy korzystały do 25 roku życia i więcej 😉
No i limity na transakcje internetowe. Kolejna sytuacja: ktoś jedzie uberem wieczorem. Limit ma ustawiony na 0. Transakcja odrzucona, przychodzi sms. Ale nie zawsze przychodzi od razu. Czasem przychodzi w środku nocy. Przerażony użytkownik karty dzwoni do banku, pyta się, czy ktoś nie próbuje na kartę robić zakupów… A tutaj okazuje się, że to zaległa płatność 😉

Osobiście moją zmorą są terminale. Kiedyś trzy razy odrzucił mi kartę mimo tego, że dobrze wpisywałem PIN. Oczywiście po zrobieniu większych zakupów. Bardzo nieprzyjemne uczucie – dobrze, że poprosili o pokazanie dwóch dokumentów, które poświadczyły, że jestem właścicielem karty 😉 Okazało się, że terminal szwankował.

Przez 10 lat użytkowania karty, jeszcze ani razu nie przytrafiła mi się żadna z opisanych sytuacji. Mam nadzieję, że właśnie nie wywołałam wilka z lasu, ups.

Najgorsza możliwa wtopa w jakiej się znalazłem to płacenie za rachunek w restauracji. Pech był taki że mam dwie karty ale obydwie są tego samego banku, a tego dnia awaria była akurat po stronie banku.

Gdy nadszedł czas płatności za kolację, okazało się że gotówka którą miałem nie pozwoli na opłacenie rachunku a ani jedna ani druga karta nie komunikowała się z bankiem. Na szczęście w tym konkretnym przypadku udało się wypłacić gotówkę z bankomatu który był tuż za rogiem…

Zawsze pozostaje pewien niesmak po takich akcjach 🙂 ja polecam posiadanie przynajmniej 2 kont i kart w różnych bankach 🙂 może pomóc, jeśli nie będziemy mieli skumulowanego pecha 😀

Mam pytanie do autora blogu, dlaczego nie ma nowych wpisów na blogu? Jeszcze chciałbym się zapytać o wyjazdy oraz ilość kart, czy wyjazd np. „do Kołobrzegu” i użycie tam karty może być wykryte jako niestandardowe i zablokowane? oraz druga kwestia, czy na wyjazd zagraniczny do Europy , Ameryki lub np. Australii , wystarczą 2 karty debetowe z dwoch różnych polskich banków? czy to nie za mało dla komfortu? Boję się płacić kartą, bo nie wiem czy terminal przyjmie, zwłaszcza w oddalonych krajach.

Nie wiem w 100% jak „czułe” jest wykrywanie podejrzanych operacji. Myślę, że jednak nastawione jest na sprzedaż danych kart za granicę, gdzie najczęściej są wyrkozystywane.

Myslę, że 2 karty wystarczą, ale to już chyba naprawde zależy od indywidualnych preferencji.

Ja zazwyczaj mam 2 swoje karty plus 2 karty mojej żony. Z 2 różnych banków.

Co do braku nowych wpisów – w ostatnim czasie (część zeszłego roku i początek tego) wymagał ode mnie skupienia się na innych sprawach – prywatnych i zawodowych i nie pozwalał skupić się na dostarczaniu czytelnikom dobrych treści. Wolę nic nie publikować przez jakiś czas niż podrzucać Wam wpisy o niczym 🙂 jednak ostatnio zostałem zmotywowany do powrotu i myślę, że już niebawem pojawi sie cos nowego na blogu 🙂

A co jeśli przy zakupie prze i trener gdy wypełniam dane mojej karty pisze ze straciła ważność ? Pisze że data kończy się 08/18. Proszę o pomoc

Moja karta (PKO BP) ostatni zaczęła szwankować. Bankomaty ją odrzucają z komunikatem, że nten rodzaj kart jest nieobsługiwany, . Natomiast transakcje zbliźeniowe odbywają się bez problemu. Gdy karta zostaje umieszczona w czytniku lub bankomacie, wszystko bierze w łeb! Pasek magnetyczny? Można to jakoś zregenerować? Nie opłaca mi się wyrabiać duplikatu, bo karta traci ważność w marcu i dostanę nową. Czytałem, że pomaga owijanie karty folią, lub zaklejanie paska magnetycznego taśmą klejącą.

Hej. Mam taki oto problem. Jakis miesiac temu dostalam nowa karte bo stara traci waznosc z koncem czerwca. Wiec wsadzilam ja do portfela z mysla ze jeszcze mam czas ja akttwowac gdyz stara ma jeszcze miesiac ważności…i tak do dnia dzisiejszego….przypomnialam sobie o tej karcie ze musze ja aktywowac gdyz stara za 3dni straci waznosc i zeby sobie nie zrobic psikusa? aktywowalam ja online. Ide do bankomatu chce wyplacic pln wkladam nowa karte a tam komunikat ze jest nie obslugiwana przez bankomat….wkladam stara….wpisuje pin czekam wpisuje kwote czekam….i komunikat ze bank zablokowal wyplate srodkow cZy jakos tak!!! No szok. Srodki sa a nie moge ich podjac choc mam dwie karty. Oczywiście dzwonie na infolinię ale wisze juz 2godz na tel i nikt nie odbiera. Czy ktos mial cos podobnego???

Czy w sytuacji gdy restauracja nie przyjmuje płatności z powodu awarii, klient jest zwolniony z obowiązku zapłaty?

Zostaw swój komentarz poniżej!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: