13 zdarzeń, przez które nie możesz płacić kartą

Cześć wszystkim!

Gdy nie możesz płacić kartąWitam gorąco po długiej przerwie. Trochę mnie nie było – nawet trochę dłużej niż zakładałem. Jednak mam nadzieję, że  czekałeś i chętnie przeczytasz dzisiejszy wpis!

Myślę, że będzie on dobrym wstępem i rozgrzewką po kilku tygodniach nieobecności – na pewno dla mnie.

Zbliżają się wakacje, więc najbliższe wpisy mogą być z nimi nieco związane.

Na dzisiaj przygotowałem coś, co może zdarzyć się każdemu, codziennie. Jednak szczególnie kiepsko, jeśli którakolwiek z tych rzeczy zdarzy się na urlopie.

Wiedząc, co może się święcić, będziesz w stanie zapobiec wielu kłopotom. Nie przedłużając:

Poniżej znajdziesz listę aż 13 różnych pechowych zdarzeń, przez które czasami nie możesz płacić kartą. Wystrzegaj się ich:

 

1. Wyczerpane limity transakcyjne karty

 

Jesteś przekonany, że masz wystarczającą ilość pieniędzy na koncie, a jednak nie możesz zapłacić  sklepie. Może się to zdarzyć nie tylko przy płatnościach przez Internet, ale też przy transakcjach w sklepach stacjonarnych.

Zazwyczaj karty mają ustanowione limity transakcyjnie z góry – na całkiem niemałe kwoty. Jeśli jednak intensywnie używasz swojej karty płatniczej, może się okazać, że zdołałeś wykorzystać swój limit miesięczny (lub dzienny).

Gdy otrzymasz nową kartę płatniczą, zwróć uwagę na sposób w jaki Twój bank ustalił limity transakcyjne. Może te domyślne są niskie i można coś z tym zrobić?

Więcej o limitach transakcyjnych rozpisywałem się już w poniższym wpisie, do którego serdecznie Cię zapraszam:

 

Limity transakcyjne kart (zyskaj kontrolę nad płatnościami)

 

2. Nieaktywna karta

 

Czy po otrzymaniu z banku koperty z nową kartą płatniczą, przeczytałeś całą instrukcję?

Jeśli nie, to wróć do niej, bo może przeoczyłeś informację o tym, jak aktywować nową kartę. Sposobów jest kilka. Co bank to inaczej, jednak najczęściej:

  • Kartę aktywuje wykonanie pierwszej transakcje z wykorzystaniem kodu PIN
  • Kartę musisz aktywować, dzwoniąc na infolinię banku
  • Kartę aktywujesz samodzielnie w internetowym serwisie transakcyjnym banku

Tylko aktywną kartą można dokonywać jakichkolwiek płatności. Bez aktywacji, będzie Ci ciężko.

 

3. Błędnie podany PIN

 

To główny problem osób, które mają dużo kart, do których nie mogą zmienić kodu PIN. Wiadomo, jeden i ten sam jest przydatny (chociaż mało bezpieczny).

Przy kilku kartach i kodach, łatwo o pomyłkę. Przemyśl spokojnie, czy na pewno podajesz dobry kod PIN do karty, którą płacisz. Jak popełnisz błąd 3 razy – karta zostanie zablokowana.

Możesz mieć nadzieję, że obsługa sklepu jej nie zabierze.

płacić kartą

 

4. Awaria w banku

 

Sytuacja, która nie zdarza się bardzo często, ale jednak. Jeśli masz kłopot z płatnością kartą to możliwe, że system banku nawalił.

Niestety zapewne dowiesz się o tym po czasie. Mając pecha stanie się to po dokonaniu zakupów, kiedy przyjdzie do płatności kartą.

Możesz dzwonić do banku ale możliwe, że nie rozwiążą Twojego problemu od razu. W ramach gojenia ran, polecam złożenie reklamacji.

Ja mam swoje sposoby na takie okazje:

 

Nie jednym kontem klient żyje (a z kilku może mieć pożytek)

 

5. Prace modernizacyjne w banku

 

To sytuacja nieco podobna do awarii w banku, z tym że rzadziej zdarza się w biały dzień. I zazwyczaj bank postara się poinformować Cię o planowanych pracach modernizacyjnych.

Takie przerwy w dostępie do systemu banku zazwyczaj, dla wygody klientów odbywają się w nocy. Nie zawsze też obejmują transakcje kartowe.

Jeśli jednak skutecznie uda Ci się unikać komunikatów od Twojego banku, to efekt będzie podobny do sytuacji awarii…

Możesz zostać z niezapłaconymi zakupami w rękach… Albo z paliwem nalanym do baku samochodu, bez możliwości zapłacenia.

Czytaj informacje, jakie komunikuje Ci Twój bank!

 

6. Awaria terminala płatniczego

 

Maszyny to tylko maszyny i łatwo ulegają awariom, szczególnie gdy są często i intensywnie używane. A sklepowe terminale płatnicze należą właśnie do takich urządzeń.

Non stop w użyciu…

A czasami mają po prostu problem z połączeniem się z siecią. Tak czy inaczej pracownik sklepu raczej się zorientuje, że to terminal sprawia problem. Ewentualnie dostanie jakiś komunikat o błędzie.

W takim przypadku jest szansa na rozwiązanie kłopotu w ciągu kilku minut. Wówczas bez problemu zapłacisz za swoje zakupy za chwilę. Chyba, że awaria jest poważniejsza.

 

7. Uszkodzenie karty

 

Sama karta może ulec uszkodzeniom. Oczywiście może być połamana, ale to dosyć naturalnie powstrzymuje przed wykonywaniem transakcji.

Uszkodzeniu może też ulec elektroniczny chip karty, który jest sercem karty. Bez niego nie możesz płacić kartą ani korzystać z bankomatu. Czasami łatwo jest zauważyć takie uszkodzenie, a czasami w ogóle nie wiadomo o co chodzi.

Gdy karta wygląda kiepsko i zaczynasz odczuwać coraz większe problemy z płatnościami, skontaktuj się ze swoim bankiem. Zespół kartowy może potwierdzić, czy problem faktycznie leży po stronie chipa.

Na przedwcześnie niszczejącą karę też jest sposób:

 

Duplikat karty płatniczej – prosty zabieg ożywi starą kartę!

 

8. Brak pieniędzy na koncie

 

Chyba najprostszy powód. Może wydawać się to zabawne, ale pomyśl, ile masz w tej chwili pieniędzy na koncie?

Płacąc kartami debetowymi łatwo się zapomnieć. Jesteśmy bardziej skorzy do wydawania pieniędzy niż w przypadku płacenia gotówką.

W związku z tym po prostu można zapomnieć, że pieniędzy nie było aż tyle, jak Ci się wydawało. Jeśli zdarzają się takie sytuacje, warto zastanowić się nad zastosowaniem narzędzi, które pomogą Ci kontrolować sytuację.

Może mobilna aplikacja banku na Twoim telefonie? Albo jakieś powiadomienia SMS o stanie konta po przekroczeniu określonego limitu. Banki oferują kilka dogodnych rozwiązań.

oszczędzanie na prowizjach

 

9. Blokada autoryzacji (podejrzenie oszustwa)

 

W bardzo sporadycznych przypadkach bank może zablokować Twoją kartę w wyniku podejrzenia oszustwa. To brzmi trochę niewiarygodnie, ale bankom zależy na bezpieczeństwie klientów, ponieważ idzie za tym ich wizerunek i reputacja (a więc i pieniądze).

Takie zdarzenie może mieć miejsce, jeśli na Twoim koncie bankowym pojawią się nieszablonowe transakcje.  Albo wykonałeś kartą jakieś dziwne operacje. System banku może wykryć takie ruchy i tymczasowo zablokować kartę do wyjaśnienia.

Warto wówczas zadzwonić na infolinię (zawsze warto) i pracownik banku będzie mógł kartę odblokować.

Więcej o takich zdarzeniach pisałem już jakiś czas temu. Szczególnie przyda się w perspektywie wakacji:

 

1 mała czynność, aby bank nie blokował Ci płatności kartą za granicą

 

10. Karta straciła ważność

 

Jak często sprawdzasz, czy Twoja karta jest nadal ważna?

Raczej rzadko, prawda? Tak myślałem. Najpewniej będziesz o tym pamiętać, jeśli często płacisz kartą przez Internet.

Tak czy inaczej bank zazwyczaj pamięta o tym za Ciebie i wysyła Ci nową kartę zanim upłynie termin ważności starej. Jednak z różnych przyczyn może się zdarzyć, że karta nie zostanie wysłana lub zostanie wysłana na jakiś stary adres…

Aktualizujesz swoje dane, prawda?

Warto czasem rzucić okiem na swoją kartę, aby mieć pewność, czy nadal jest ważna. Jeśli nie jest, dzwoń do banku i niech Ci wyjaśnią czemu nadal nie dostałeś nowej karty.

 

11. Płatność zbliżeniowa nie jest aktywna

 

Próbujesz zapłacić zbliżeniowo nową kartą, a tu lipa. A przecież bank zapewniał Cię, że karta ma funkcję płatności zbliżeniowych.

Jeśli jest problem, warto wrócić do lektury listu, który był dołączony do karty. Tam znajdziesz instrukcję, aby najpierw wykonać zwykłą transakcję z użyciem kodu PIN.

W większości przypadków dopiero wówczas zostanie aktywowana możliwość płacenia kartą zbliżeniowo.

Polecam czytanie instrukcji od razu 😉

 

12. Karta jest zastrzeżona

 

Przede wszystkim pamiętaj, że nie możesz płacić kartą po zastrzeżeniu. Po to się ją zastrzega. Karta przestaje być aktywna. Samo zastrzeżenie jest nieodwracalne.

Jeśli więc spróbujesz płacić zastrzeżoną kartą, możesz tylko napotkać dodatkowe problemy w sklepie. Sprzedawca będzie krzywo patrzył, zabierze Ci kartę i potnie nożyczkami. Ogólnie dobrze, jeśli uda Ci się wytłumaczyć i nie wezwie policji 🙂

Jedyne co możesz robić zastrzeżoną kartą (przynajmniej w niektórych bankach) to używać jej do wpłat we wpłatomatach. Tak, to działa.

 

13. Najczęściej płacisz zbliżeniowo i nie pamiętasz PINu

 

Zawsze lepiej pamiętać kod PIN. Jest to często coraz prostsze, ponieważ wiele banków oferuje zmianę tego kodu na dowolny, jaki Ci pasuje.

Jeśli udaje Ci się zazwyczaj płacić zbliżeniowo bez PINu, to uważaj bo może się zdarzyć, że:

  • przekroczysz ustaloną kwotę (zazwyczaj 50 zł) i pojawi się żądanie podania kodu PIN
  • raz na jakiś czas terminal płatniczy tak po prostu wymusi podanie PINu – bo tak 🙂

Nie znając go, możesz utknąć przy kasie sklepowej bez możliwości zapłaty za zakupy. Warto pamiętać swój kod PIN mimo wszystko 🙂

 

Kontroluj sytuację na koncie

 

Jak możesz zauważyć powyżej, część z powyższych zdarzeń to wynik złośliwości rzeczy martwych, a o część możesz zadbać samemu!

Zaglądaj na swoje konto internetowej. Znajdziesz tam komunikaty czy wiadomości od banku. Może ostrzegą Cię przed jakimś nieprzyjemnym zdarzeniem związanym z korzystaniem z konta.

Polecam też pogrzebać w funkcjach bankowości internetowej. Banki dają nam coraz więcej możliwości samodzielnego kontrolowania wielu czynników. Warto z tego korzystać w pełni.

 

Hej, a może Tobie przytrafiło się coś podobnego? Albo zupełnie innego?

 

Zachęcam do zaglądania!

 

Powracam do pisania, więc możesz śmiało powracać do lektury bloga. Mam nadzieję, że przerwa nie była zbyt długa i nie zapomniałeś o mnie całkowicie.

Postaram się przynajmniej raz w tygodniu wrócić z czymś nowym. Kilka wpisów już jest w produkcji, więc zaczynamy zabawę.

Tymczasem, poleć ten wpis znajomym, bo warto aby wiedzieli, czego się wystrzegać.

Do następnego razu, Bartek 🙂