Arbiter bankowy – Domowy Słownik Bankowy

Arbiter bankowy – Domowy Słownik Bankowy

Arbiter Bankowy – a w pełnym brzmieniu Bankowy Arbiter Konsumencki – działa przy Związku Banków Polskich.

Domowy Słownik BankowyJego głównym zadaniem jest rozstrzyganie sporów pomiędzy konsumentami (klientami banków) a bankami. Jeśli klient (osoba fizyczna) ma roszczenia pieniężne ze względu na niewykonanie lub nienależyte wykonanie czynności bankowych – to Arbiter Bankowy będzie właściwym wsparciem.

Warto jednak wiedzieć, że postępowanie przed Arbitrem może się toczyć w sprawach powstałych po 1 lipca 2001 roku i jednocześnie wartość przedmiotu sporu nie może przekraczać 8000 zł.

Arbiter Bankowy wszczyna postepowanie tylko na pisemny wniosek klienta banku

Powinien on zawierać:

  1. Oznaczenie konsument (imię, nazwisko, adres zamieszkania/korespondencji, dodatkowo telefon, adres e-mail);
  2. Oznaczenie banku (nazwa, oddział, adres siedziby);
  3. Dokładnie określone żądanie, z konkretnym uzasadnieniem (plus należy załączyć ewentualne dowody)
  4. Wartość przedmiotu sporu – przypominam, że nie może przekraczać 8 000 zł.

Element niezbędny do złożenia wniosku

Do pisma musisz dołączyć dokument, który potwierdzi zakończenie postępowania reklamacyjnego lub swoje oświadczenie, że w ciągu 30 dni nie otrzymałeś od banku odpowiedzi na reklamację. Bez tego wniosek zostanie zwrócony.

To niezwykle ważny element, ponieważ Arbiter Bankowy podejmie akcję dopiero, gdy wyczerpiesz wszelkie środki dochodzenia swoich racji w samym banku.

Koszty postępowania przed Arbitrem Bankowym

Aby wniosek został rozpatrzony, należy wnieść opłatę w wysokości 50 zł, chyba że wartość postępowania jest niższa – wówczas zapłacisz tylko 20 zł. Bez opłaty – wniosek jest odrzucany.

Jeśli bank przegra Twoją sprawę, będzie musiał dodatkowo zwrócić Ci kwotę poniesionej opłaty. Bank poniesie również wszystkie inne koszty postępowania przed Arbitrem.

Ostateczność decyzji Arbitra Bankowego

Jak stwierdza regulamin tej instytucji, orzeczenia Arbitra Bankowe są nieodwołalne dla banku, ale nie są ostateczne dla klienta.

Bank powinien zastosować się do orzeczenia w ciągu 14 dni od otrzymania wypisu z orzeczenia.

Klient natomiast w przypadku niekorzystnej dla siebie decyzji może dalej dochodzić swoich roszczeń, na drodze sądowej.

Walcz o swoje racje!

Arbiter Bankowy to instytucja, która może Ci pomóc gdy zawiedzie normalny kontakt z bankiem i nie dogadacie się w drodze reklamacji.

Dzisiejszy wpis do mojego Domowego Słownika Bankowego przytacza najważniejsze punkty jego działalności. Polecam Ci jednak zapoznanie się ze stroną ZBP, poświęconą Arbitrowi Bankowemu:

Bankowy Arbiter Konsumencki

O BAK wspominałem już przy okazji wpisu o skutecznym formułowaniu reklamacji do banku:

Reklamacja w banku – poznaj tajemnice skuteczności

Do następnego razu!

1 komentarz

Zostaw swój komentarz poniżej!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: