Jestem w sklepie, ale zapomniałem portfela. Szczerze mówiąc, zdarzyło mi się to już niejednokrotnie. Z mojego wcześniejszego wpisu, wiesz już, że mogę zapłacić zegarkiem. No, ale co jeśli nie nosisz zegarka pozwalającego na płatności zbliżeniowe? Sposobów na płatność bez karty i gotówki jest kilka, a kolejnym z nich jest BLIK.
Zatem, jeśli:
- częściej nosisz telefon niż portfel,
- chcesz płacić szybko, bez ujawniania danych karty,
- cenisz sobie bezpieczeństwo transakcji,
- szukasz możliwości, aby łatwo i szybko rozliczać się z przyjaciółmi,
- wypłacając pieniądze z bankomatu marzysz, by działo się to szybciej
W dzisiejszym wpisie, podsumuję to znane i sprawdzone już od kilku lat rozwiązanie. Poznaj bliżej BLIK:
Czym właściwie jest BLIK?
W największym skrócie, to marka zespołu ekspertów Polskiego Standardu Płatności (PSP), pracującego nad nowoczesnymi rozwiązaniami płatniczymi. Od początku, współtworzyło go 6 banków: Alior Bank, ING, Millenium, mBank, Santander i PKO Bank Polski. Od 2013 roku BLIK konsekwentnie realizuje swoją misję, rozpowszechniania wygodnego i bezpiecznego systemu płatności i wymiany środków finansowych między klientami, bankami i agentami rozliczeniowymi. Prace nad systemem zajęły 2 lata.
9 lutego 2015 wprowadzono na rynek BLIK a milion użytkowników zdobytych w zaledwie pół roku działania, potwierdza sukces tego produktu. Dziś, klienci wykonują w ten sposób ponad milion transakcji dziennie.
Według deklaracji na stronie www.blik.com, zespół zamierza wprowadzić Polskę do światowej czołówki, tworząc innowacyjne rozwiązania płatnicze. Sprawdzając liczbę użytkowników na koniec II kwartału 2021, ponad 16,8 milionów oraz ich roczny przyrost 50% rok do roku, z całą pewnością można przyznać, że nie żartują. Potwierdza to zresztą Narodowy Bank Polski, w swoim raporcie na temat systemu płatniczego w Polsce z grudnia 2020. Tam właśnie, na podstawie danych PSP zaprezentowano poniższy wykres liczby zleceń w mln, zrealizowanych przez BLIK w poszczególnych kwartałach. Wniosek jest jeden: Polacy pokochali ten rodzaj transakcji.
Jak działa BLIK?
W proces zaangażowane są 3 podmioty: klient, sprzedawca oraz jego agent rozliczeniowy.
Klient (płacący) loguje się do swojej aplikacji bankowej, np. telefonem i wysyła żądanie kodu BLIK. Następnie, system Polskiego Standardu Płatności Sp. z o.o. generuje i wyświetla w aplikacji klienta jednorazowy, 6 cyfrowy kod. Ze względów bezpieczeństwa, ważność kodu to 2 minuty. Następnie płacący wprowadza wyświetlony kod w terminalu, stronie internetowej albo bankomacie.
Sprzedawca lub bankomat przesyła kod do PSP przez swojego agenta rozliczeniowego. Weryfikacja poprawności dokonywana jest przez PSP i przekazuje swoją autoryzację. Kolejna autoryzacja następuje w banku klienta. W końcu informacja z banku przekazywana jest do agenta rozliczeniowego i klienta.
W niektórych przypadkach, klient wciska dodatkowo przycisk „autoryzuj” na końcu procesu. Chociaż brzmi to skomplikowanie, to cała operacja trwa kilka sekund. Do wykonania płatności potrzebny jest dostęp do Internetu albo czek, wygenerowany wcześniej w aplikacji BLIK. Czek jest jednak dostępny tylko w aplikacjach Getin Banku, Millenium, Noble Banku, PKO BP i Santandera.
5 twarzy BLIKa: terminal i bankomat
Fenomenem systemu BLIK jest różnorodność jego zastosowań. Intuicyjnie wiesz, że można zapłacić nim w każdym punkcie wyposażonym w terminal płatniczy. PSP deklaruje, że na dziś, wszystkie terminale płatnicze posiadają również funkcję przetwarzania płatności BLIK. Warto wspomnieć, że terminal ma ze sobą często kurier dostarczający Twoje zamówienie, więc za wieczorne burgery również możesz płacić bez karty. Więcej o tym tutaj.
Kolejnym miejscem, gdzie wykorzystasz ten rodzaj transakcji jest bankomat i wpłatomat. Tej funkcji warto przyjrzeć się bliżej, bo wiele banków zwalnia klienta z opłaty za operacje w bankomatach konkurencji, jeśli zamiast karty podasz kod z aplikacji. Sam dzięki temu wyeliminowałem z comiesięcznego budżetu koszty wypłat gotówki. To właśnie wówczas BLIK jest najkorzystniejszy. W momencie zakładania głównego konta kierowałem się innymi potrzebami niż jego niskie koszty utrzymania, a szczegółowo pisałem o tym tutaj.
A jak wypłacić pieniądze blikiem? To bardzo proste i szybkie. Niemal każdy bankomat ma obecnie tę funkcję widoczną na głównym ekranie, po prostu jako BLIK albo „wypłata bez karty”. Nie wkładasz karty, tylko wybierasz tę opcję i wskazujesz ile chcesz wypłacić. Następnie podajesz kod z aplikacji, a następnie potwierdzasz w niej transakcję.
Ulubieńcy publiczności: zakupy przez Internet
Czy Ty też, tak jak ja, nie znosisz podawania danych swojej karty w każdym kolejnym sklepie?
No właśnie. To głównie z tego powodu, chociaż pewnie też dzięki szybkości i łatwości płacenia przez BLIK, Polacy tak chętnie używają go w e-commerce. W porównaniu do płatności kartą kredytową, nie istnieje ryzyko jej przejęcia i zadłużenia albo kradzieży wszystkich środków w przypadku karty debetowej.
Co więcej, w ustawieniach BLIK w aplikacji banku masz możliwość zapamiętania swoich ulubionych sklepów internetowych. Pozwoli Ci to na płatność bez podawania kodu. Jedyne, co musisz zrobić to autoryzowanie transakcji w aplikacji mobilnej.
Zaskakujące rozwiązanie: przelew na telefon i prośba o przelew
Nie pamiętam już ile razy mówiłem: „zrobię Ci przelew, jak wrócę do domu” czy „proszę, załóż za mnie składkę bo nie mam drobnych” Niezręczne prawda?
A potem jeszcze wysyłanie SMS-em albo przez komunikator numeru konta, przepisywanie go (przeklejanie bywa niebezpieczne) i autoryzacje tej transakcji. Krótko mówiąc, trwa to wieki i jest nieco uciążliwe.
Dzisiaj dzielone zakupy, wspólny rachunek, czy udział w prezencie na urodziny przyjaciół reguluję w mniej niż minutę, przesyłając przelew podając wyłącznie numer telefonu odbiorcy. Warunkiem jest to, żeby odbiorca również korzystał z usługi BLIK i funkcji przelewu na telefon.
Ostatnią intrygującą funkcję BLIK jest możliwość wysłania prośby o przelew. Ktoś zalega Ci z płatnością? Rozliczacie się za taksówkę? Wysyłasz prośbę z informacją o kwocie a odbiorca może błyskawicznie wykonać transakcję. Możesz również od razu zlecić równy podział dużej kwoty pomiędzy kilka osób. Niesamowicie wygodna usługa.
Jak uzyskam dostęp do BLIK?
Żeby móc korzystać z BLIK, potrzebujesz konta w jednym z 13 banków:
- Alior Bank S.A. (wraz z T-Mobile Usługi Bankowe)
- Bank Millennium S.A., Santander Bank Polska S.A.
- ING Bank Śląski S.A., mBank S.A.
- Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski S.A.
- Getin Noble Bank S.A.
- BNP Paribas Bank Polska S.A
- Credit Agricole Bank Polska S.A.
- Bank Polska Kasa Opieki S.A.
- SGB Bank S.A.
- Bank Polskiej Spółdzielczości S.A.
- Nest Bank S.A.
Następnie, pobierz i zainstaluj na swoim telefonie aplikację swojego banku. W czasie tej operacji i przy każdej płatności (poza czekiem BLIK), będziesz potrzebował dostępu do Internetu. Pokażę Ci, jak to wygląda u mnie. Przy okazji ciekawostka o bezpieczeństwie – musiałem zrobić zdjęcia telefonu zamiast zrzutów ekranu, bo… aplikacje bankowe nie zezwalają na wykonanie takiego zrzutu.
Aplikacja natychmiast podaje 6 cyfrowy kod i czas pozostały do jego wygaśnięcia. Ten kod podajesz w terminalu albo na stronie sprzedawcy.
Jeśli dodałeś sklep do zaufanych kontrahentów, to już ostatni krok. Jeśli nie, po podaniu kodu aplikacja wyświetli dane odbiorcy i kwotę z prośbą o akceptację i… to tyle.
Przelew na telefon
Przelew na telefon wygląda trochę inaczej. Na początku analogicznie, logujesz się do aplikacji i wybierasz BLIK ale tym razem wybierz opcję „przelew na telefon”:
Po akceptacji możesz podać numer telefonu w oknie na górze ekranu albo wybrać go z listy kontaktów. Z szacunku do danych osobowych moich przyjaciół, na zdjęciu widzisz tylko numery związane z usługami mojego operatora. Warto zaznaczyć, że aplikacja daje możliwość oznaczenia na tej liście, który z Twoich kontaktów korzysta z usługi BLIK – przy nazwie kontaktu pojawi się mała ikona BLIKa.
Jeśli wybierzesz opcję Inny odbiorca to dalej podajesz minimum podstawowych informacji: Imię i nazwisko odbiorcy oraz kwotę. W przypadku wybrania go z listy kontaktów, jego nazwa i numer będą już widoczne. Jeśli chcesz, możesz edytować tytuł płatności. Wybierz dalej, żeby zakończyć transakcję.
Proste prawda?
Bezpieczeństwo przede wszystkim
BLIK, jak każdy system płatniczy działa pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego oraz podlega regulacjom Narodowego Banku Polskiego. To od NBP zresztą PSP otrzymało w 2014 roku zgodę na działalność. Eksperci PSP są jednak świadomi, że istniejące regulacje mogą dotyczyć bardziej tradycyjnych rozwiązań. Stworzyli więc własny, rozbudowany system standardów, które musi spełnić aplikacja, aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa dla swoich klientów.
Przykładem jest chociażby zablokowanie możliwości przechwytywania ekranu, PIN, ważność kodu tylko przez 2 minuty, oparcie rozwiązania o 2 niezależne urządzenia, dodatkowa autoryzacja czy zaangażowanie w proces agenta rozliczeniowego.
Moje problemy dotychczas?
Zerwanie połączenia internetowego w czasie wykonywania transakcji. Po upływie czasu przeznaczonego na akceptację, otrzymałem komunikat o niepowodzeniu. Bez problemu powtórzyłem operację.
Innym razem, przez pomyłkę zapłaciłem 2 razy za ten sam zakup. Na koncie pojawiła się blokada, zwolniona już następnego dnia. Mile mnie to zaskoczyło, bo w przypadku karty, taka blokada to zwykle 14 dni.
Sporadycznie mogą pojawić się problemy lub niedostępność niektórych funkcji BLIKa w aplikacjach na starszych wersjach systemu operacyjnego telefonu. Na starszej wersji Androida miewałem problem z zatwierdzaniem płatności (aplikacja nie reagowała na autoryzację). Po zmianie telefonu na nowszy wszystko działa jak należy. Warto zaznaczyć, że to raczej kwestia samej aplikacji bankowej, która udostępnia nam BLIKa.
Istnieją nieznaczne różnice w dostępie do niektórych usług, w zależności od banku. Wynikają one głównie z różnego zaawansowania technologicznego aplikacji. Jak możecie zauważyć na wcześniejszych zdjęciach, aplikacja PeoPay nie ma opcji Prośby o przelew, którą znajdziesz już na przykład w aplikacji mBanku. Obie za to nie udostępniają czeku BLIK.
Co zrobić, żeby klienci płacili BLIKiem w moim sklepie?
Jeśli prowadzisz sklep, do wyboru masz płatności Internetowe, stacjonarne i czeki. Najpierw, wybierasz swojego agenta rozliczeniowego. Pełną listę agentów znajdziesz na stronie BLIK pod tym adresem.
Dalej decydujesz, jak ma odbywać się płatność. Najpopularniejsze jest przekierowanie z Twojej strony na adres www.eblik.pl (który z tego linku otworzy się pusty), ale możesz też wybrać płatność bez opuszczania Twojego sklepu z lub bez możliwości zapamiętania go.
Teraz we wdrożeniu pokieruje Cię Twój agent rozliczeniowy. Podejrzewam, że jako właściciel sklepu będziesz chciał zapoznać się bliżej z zasadami funkcjonowania systemu, dlatego odsyłam Cię do Regulaminu BLIK.
Jako osoba często dokonująca zakupów przez Internet, a więc i potencjalny użytkownik strony Twojego sklepu gorąco polecam Tobie dodanie BLIKa do swoich metod płatności. Jeśli miałbym wybierać pomiędzy dwoma podobnymi sklepami gdzie różnicą byłaby dostępność BLIK – wybrałbym ten oferujący te szybkie płatności.
Trochę zabawy
Dla swoich użytkowników BLIK organizuje często loterie i zniżki. Do 28.11.2021 trwała blikomania, w której codziennie można było wygrać 100 PLN, a raz w miesiącu 100 000 PLN. Żeby wziąć udział w losowaniu należy zarejestrować się pod tym adresem https://www.blikomania.pl/#home i płacić z wykorzystaniem BLIK. Wypatruj kolejnej edycji.
Każda kolejna płatność zwiększa szanse na wygraną a moja, cóż… musi być bardzo duża bo idzie do mnie malutkimi krokami😉
Co najmniej raz w miesiącu, możecie skorzystać ze specjalnych akcji promocyjnych, takich jak ta:
Praktycznie każda moja płatność w internecie to obecnie płatność zrealizowana za pomocą BLIKa. Jedynie jakieś większe zakupy ogarniam kartą, bo jednak warto wtedy mieć opcję uratowania się w razie czego chargeback’iem.
BLIK w obecnych czasach jest bardzo popularny, dzięki wygodzie użytkowania. 🙂
Jak najbardziej! Ja przestałem sobie wyobrażać płatności internetowe bez BLIKa.