Zagubienie karty debetowej lub kredytowej to chyba jeden z najczęstszych problemów, jaki spotyka klient banku. Nie zawsze też wie on, co w takiej sytuacji powinien zrobić, aby zabezpieczyć swoje pieniądze.
Zazwyczaj pierwsze, co przychodzi na myśl, to kontakt z bankiem i zastrzeżenie karty. Jest to szybkie rozwiązanie, które jednak generuje dodatkowe utrudnienia dla klienta. Można do nich zaliczyć oczekiwanie, aż bank wyśle nam nową kartę.
Zdarzają się, że klient nie ma pewności, czy kartę faktycznie zgubił lub zapodział w jakimś miejscu w domu, czy może jednak została skradziona. A niektóre banki dają klientom do dyspozycji inne wyjście niż zastrzeżenie karty – blokadę autoryzacji.
To zastrzec czy tylko zablokować?
Co zrobić, kiedy zauważysz zaginięcie karty płatniczej?
Zagubienie karty to zazwyczaj pierwsza myśl. Zaczyna się gorączkowe poszukiwanie plastiku we wszystkich zakamarkach kurtki, torebki, mieszkania, czy samochodu. Zawsze jest jakaś szansa, że ją po prostu upuściłeś gdzieś w „bezpiecznej” okolicy. Naprawdę – przeszukaj każdy możliwy kąt.
Dlaczego to takie ważne?
Pamiętam rozmowę z klientką, która zadzwoniła na infolinię i powiedziała, że właśnie znalazła kartę debetową do rachunku, którą uważała za zaginioną od kilku godzin. Był tylko jeden problem. Zadziałało prawo Murphy’ego i klientka znalazła kartę zaraz po tym, jak wcześniej wykonała pierwszy telefon do banku i poprosiła o jej zastrzeżenie.
Moja rozmówczyni zapytała mnie, czy mogę odblokować kartę. Nie wiem tylko, czy konsultant, który zastrzegał kartę nie dopełnił procedury i nie poinformował pani, że zastrzeżenie wiąże się z koniecznością zamówienia nowej karty, ponieważ poprzednia traci ważność – wyobraź sobie zasmucenie klientki, gdy ją o tym poinformowałem.
Karta mogła być skradziona
Oczywiście, oprócz możliwości zagubienia karty, jest pewne prawdopodobieństwo, że została ona skradziona. W tym przypadku, albo zauważysz to od razu – mam tu na myśli bezczelny rabunek na zasadzie wyrwania torebki lub bycie okrążonym przez mało przyjaznych panów, proszących o oddanie portfela i telefonu.
Z drugiej strony zagubienie karty (kiedy poszukiwania nie zakończyły się sukcesem) też można potraktować, jako możliwość kradzieży.
Jeżeli uważasz za wysoce prawdopodobne, że nie ma szans na odzyskanie Twojej karty, lepiej dokonaj zastrzeżenia. Osiągniesz wówczas stuprocentową pewność, że nikt nie dokona przy jej użyciu jakiejkolwiek transakcji. Oczywiście, od momentu zastrzeżenia.
Kartę zastrzeżesz, kontaktując się z Twoim bankiem (i nie tylko)
Przede wszystkim możesz spróbować zastrzec kartę poprzez kontakt z Twoim bankiem. Procedura i dostępne ścieżki zastrzeżenia zależą już od konkretnego banku. Najczęściej jednak zastrzeżenie jest możliwe poprzez:
- Kontakt z placówką banku
- Kontakt z infolinią
- Zalogowanie do bankowości elektronicznej banku
Kontakt z infolinią banku jest chyba najszybszym z tych sposobów. W tym miejscu zaznaczam, że naprawdę warto mieć w telefonie komórkowym numer na infolinię banku. Może się przydać w sytuacjach awaryjnych, nie tylko w przypadku konieczności zastrzeżenia karty.
Przyśpiesz sobie kontakt w sprawie zastrzeżenia karty
Po wysłuchaniu automatycznego komunikatu, jeśli infolinia to przewiduje, wybierz cyfrę odpowiadającą opcji „zastrzeżenie karty”.
Nie łącz się wówczas przez opcję „Jestem klientem”, ponieważ zdecydowanie wydłuży to kontakt, między innymi przez konieczność logowania do bankowości telefonicznej.
Wybierając opcję zastrzeżenia, szybciej się połączysz i konsultant będzie mógł po skróconej weryfikacji Twoich danych zastrzec kartę szybciej.
…wiele banków daje możliwość zastrzeżenia karty przez osoby trzecie. Oznacza to, że jeśli zgubisz Twoją kartę, a ktoś obcy ją znajdzie i zadzwoni na infolinię banku, to może ja za Ciebie zastrzec. Więcej o takich przypadkach przeczytasz w tym wpisie:
Co zrobić z kartą płatniczą, znalezioną na ulicy?
Jeśli zwrócisz uwagę na rewers Twojej karty znajdziesz tam numer telefonu na infolinię, a także prośbę o zwrot karty do najbliższego oddziału banku, w przypadku jej znalezienia.
W takim przypadku, jeśli ktoś odniesie kartę do oddziału, jest szansa, że zostanie ona zwrócona bez zastrzegania.
Zastrzeżenie karty poprzez bankowość elektroniczną
Niektóre banki (szczególnie te, które stawiają na samodzielność klienta w zakresie dbania o obsługę konta) udostępniają zastrzeżenie karty płatniczej z poziomu serwisu bankowości elektronicznej.
Jeżeli i Twój bank daje Ci wolną rękę w tej kwestii, możesz dokonać zastrzeżenia po zalogowaniu do serwisu transakcyjnego.
Możliwości zastrzeżenia szukaj w zakładce poświęconej kartom – przy konkretnej karcie (jeżeli masz więcej niż jedną). Wiadomo jednak, że jeżeli skradziono Ci kartę gdzieś w centrum miasta, to zanim dotrzesz do domu i zalogujesz się do serwisu internetowego, złodziej może już z niej skorzystać.
Stąd uważam, że w przypadku kradzieży, lepiej zareagować natychmiast i zadzwonić na infolinię.
Dlaczego by nie pójść od razu do najbliższej placówki?
Odpowiadając na pytanie – może nie być najbliżej Ciebie. Z drugiej strony, jeżeli wraz z kartą straciłeś również telefon, łatwiej będzie znaleźć oddział banku, niż zadzwonić skądkolwiek. A gdy już znajdziesz oddział banku, to prawdopodobnie:
- Pracownik oddziału będzie w stanie zastrzec dla Ciebie kartę;
- Udostępni Ci telefon do kontaktu z infolinią, jeżeli procedury banku przewidują konieczność zastrzeżenia przez telefon (pracownik oddziału może nie mieć dostępu do tej części systemu);
- Będziesz mógł skorzystać ze stanowiska do obsługi bankowości elektronicznej (często dostępne w bankach nastawionych na bankowość internetową).
Mając konta w różnych bankach, możesz dzwonić na jeden numer telefonu!
Związek Banków Polskich uruchomił specjalny, całodobowy system, pozwalający na zastrzeganie kart różnych banków. Największym udogodnieniem tego systemu jest to, że wystarczy zadzwonić na jeden, łatwy do zapamiętania numer telefonu:
Dzwoniąc na wskazany numer, połączymy się z automatyczną infolinią (IVR), gdzie głosowo należy podać nazwę banku, w jakim posiadasz zastrzeganą kartę. Następnie system przekierowuje na infolinię banku wskazanego w dyspozycji. Dalej będziesz już rozmawiał z konsultantem tego banku.
Szczegółowe informacje o tym systemie znajdziesz na jego stronie internetowej. Będzie tam również lista wszystkich banków uczestniczących. Link znajdziesz na końcu artykułu.
Zastrzeżenie karty w przypadku jej zaginięcia to nie jedyna droga
Istnieją jeszcze dwie możliwości, jakie możesz zastosować. Polecam je szczególnie w przypadku, gdy masz raczej podejrzenie zgubienia karty, a nie zakładasz kradzieży. Wtedy możesz sobie dać czas na jej poszukiwania, jednocześnie zabezpieczając ją przed wykorzystaniem (jeśli jednak mogła dostać się w czyjeś ręce).
Po pierwsze: Istnieje coś takiego, jak blokada autoryzacji karty.
Jest to czasowe wyłączenie karty z użytku – po prostu wykonane nią transakcje nie będą akceptowane przez bank. Taka blokada standardowo jest zakładana przez zespół zajmujący się bezpieczeństwem płatności kartowych w banku.
Najczęściej zdarza się to w przypadku podejrzenia nieuprawnionych transakcji kartą.
Niektóre banki umożliwiają jednak założenie takiej blokady na wniosek klienta. Taka opcja była między innymi dostępna w mBanku, kiedy jeszcze tam pracowałem i prawdopodobnie nadal jest.
Po prostu dzwoniąc, tak jak z prośba o zastrzeżenie, można było poprosić pracownika o założenie blokady autoryzacji zamiast zastrzeżenia. Niektórzy pracownicy sami to oferowali.
Blokada autoryzacji nie we wszystkich bankach
Co do innych banków, niestety nie posiadam takich informacji. Pytałem w BZ WBK, przy okazji zamykania rachunku i tam taka opcja nie jest dostępna.
Najlepiej, jeśli zapytasz w swoim banku, czy w razie zaginięcia Twojej karty, musisz ją koniecznie zastrzegać, czy też jest możliwość założenia blokady autoryzacji, aż do odwołania.
Czy pamiętasz o możliwości zmiany limitów transakcyjnych?
To druga propozycja. O tym, czym są i jak działają limity transakcyjne, pisałem już jakiś czas temu i powinieneś koniecznie tam zajrzeć: Limity transakcyjne karty (zyskaj kontrolę nad płatnościami)
Banki oferujące zaawansowaną bankowość elektroniczną udostępniają swoim klientom możliwość samodzielnej zmiany limitów transakcyjnych karty.
W takim przypadku, mając dostęp do serwisu transakcyjnego i chwilę czasu, możesz samemu wyzerować limity na autoryzację transakcji. Wówczas bank również odrzuci transakcje kartą, ponieważ będą one przekraczały wyznaczoną kwotę.
Uwaga! Blokada autoryzacji oraz wyzerowanie limitów transakcyjnych mają jedną wadę. Jeżeli korzystasz z karty z funkcją zbliżeniową, to powinieneś wiedzieć (albo już to wiesz), że część transakcji zbliżeniowych jest wykonywana offline.
Co to właściwie oznacza płatność offline?
Gdy wykonujesz transakcję, informacje o niej nie są przekazywane do banku. Nie występuje więc autoryzacja z jego strony.
W takim wypadku, jeśli zostanie Ci skradziona karta zbliżeniowa, złodziej może wykonać transakcje w tej technologii, mimo założonej blokady lub wyzerowanych limitów.
Zastrzeżenie karty jest zakończeniem jej „życia”
Każda karta zastrzeżona, jest już bezużyteczna w zakresie wykonywania transakcji obciążających konto bankowe. Niestety, w szczególnych przypadkach, jest szansa na dokonanie transakcji offline kartą zastrzeżoną.
Oznacza to, że złodziej może z niej skorzystać mimo, że dokonasz zastrzeżenia w banku.
W takim wypadku zgłoszenie nieuprawnionej transakcji po zastrzeżeniu karty wystarczy zgłosić do banku, na przykład w formie reklamacji.
Pamiętaj jednak, że należy to do szczególnych przypadków. Jeśli po prostu zgubisz kartę, zastrzeżesz, a potem ją odnajdziesz, operacji zastrzeżenia tej nie można już cofnąć. Pozostaje już tylko schowanie karty na pamiątkę (lub jej wyrzucenie) i zamówienie nowego egzemplarza.
Czasami zdarza się, że zastrzeżoną kartę możesz jeszcze wykorzystać do jednego typu operacji. Chodzi tu o deponowanie pieniędzy we wpłatomacie. Oczywiście, znowu zależy to od banku. mBank pozwala na to swoim klientom. Z kolei wpłatomat ING Banku Śląskiego zatrzyma kartę klienta przy próbie wpłaty. Jeśli jesteś tym zainteresowany, zachęcam do dopytania o taką możliwość bezpośrednio w banku
Dzięki serdeczne za wizytę i czas spędzony na blogu! Jeszcze raz przypominam, że możesz dowiedzieć się jeszcze więcej o korzystaniu z kart oraz ich bezpieczeństwie, czytając poniższe wpisy:
- Limity transakcyjne karty (zyskaj kontrolę nad płatnościami)
- Co zrobić z kartą płatniczą, znalezioną na ulicy?
Sprawdź też linki do Systemu Zastrzegania KArt prowadzonego przez Związek Banków Polskich
Tej wiedzy nigdy za mało, bo kartą płacisz codziennie. Pamiętaj podzielić się wpisem ze znajomymi!
Dzień dobry mam kartę w PKO BP to znaczy karta jest do wymiany, ponieważ jest uszkodzona. Czy mogę poprosić o nową przez internet lub telefon bez konieczności wizyty w banku,aby została przesłana na adres który wskaże? Z góry dziękuję dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam serdecznie i Mikołaj
Czy jeśli zablokowałam kartę to na konto mogą dalej przychodzić mi przelewy? Zastanawiam się bo czekam na zwrot pieniędzy właśnie na konto z którym była powiązana zgubiona karta :/
Spadkobierca pozostaje z ręką w nocniku. Nie znam nazwy banku, ani numeru karty. Wiem, że spadkodawca miał kartę, a z byłym mężem brak kontaktu. Co robić ? w Infolinii brak konsultanta uniemożliwia zasięgnięcie szybkiej porady. Jest jeszcze nad czym popracować, bo do sukcesu daleko, oj…
Orientuję się ktoś może czy po zastrzeżeniu karty blokowane są również transakcje ciągłe (subskrypcje)?
Wszelkie transakcje przestaną być autoryzowane.
Witam.Zastrzezenie karty nie daje gwarancji że ktoś nią nie zapłaci.W styczniu zastrzegłam karte a tu prosze wchodze w historie transakcji i karta ktora była zastrzezona została w zeszlym tyg. przez złodzieja uzyta.Kupil buty i cash backiem wypłacił pieniadze!!
Cześć Joanna,
jeśli transakcje zostały dokonane już po zastrzeżeniu karty, to śmiało takie operacje zgłaszasz do banku. Bank przejmuje odpowiedzialność za transakcje kartowe dokonane po zgłoszeniu utraty karty, więc po prostu zgłaszasz reklamację. Myślę, że możesz liczyć na zwrot pieniędzy w takiej sytuacji.
Pozdrawiam, Bartek
ECH… Gdybym ja wiedział o tym blokowaniu w zeszłym roku… Zostawiłem portfel w kiosku w centrum handlowym. Zorientowałem się dopiero 15 min później przy kasie hipermarketu. Oczywiście w 5 min zablokowałem debet i walutę w mBanku i kredyt w Citi (wszystkie oczywiście zbliżeniowe).
Przy czym konsultantka mBanku nie wspomniała nic o możliwości zablokowania (a może to ja byłem w stresie zbyt zdecydowany na zastrzeżenie :D). Za to w Citi zaproponowano od razu zastrzeżenie dowodu osobistego w jakiejś centralnej bazie banków tak, żeby nikt go nie wykorzystał. Natomiast gorzej później, bo taki dowód trzeba odblokowywać w każdym z banków osobno (a dodatkowo było ryzyko, że ktoś sobie skopiował moje dane i wykorzysta po jakimś czasie), dlatego wolałem wyrobić nowy za darmo.
Na plus jeszcze Citi, bo jakiś czas później kiosk zadzwonił do nich i zgłosił mój portfel, a oni do mnie.
Niemniej zastrzeżenie zamiast zablokowania tylko było problematyczne, bo przez prawie 2 tygodnie byłem bez żadnej karty i własnej gotówki.
Cześć Mickey,
Faktycznie, gdybyś wiedział o tym wtedy, mógłbyś sobie oszczędzić chociaż zastrzeżenia karty w mBanku. W Citi ta opcja może nawet nie być dostępna. Niewiele banków daje taką możliwość, a konsultancji mBanku rzadko o tym informują. Miło, że w Citi od razu, bez proszenia się zaproponowano Ci zastrzeżenie dowodu – to bardzo ważne, a wiele osób nie wie, że może to zrobić za pośrednictwem banku. Wygląda na to, że Citi zbiera dużo plusów za jakość obsługi – to bardzo pożyteczna informacja 🙂
Życzę, żeby nigdy Ci się nie zdarzyła podobna sytuacja 🙂
Pozdrawiam i dzięki za komentarz, Bartek
Bardzo często zdarzają się sytuację, w których karta płatnicza po prostu gdzieś się nam zapodzieje. W takich sytuacjach zaczynamy gorączkowo szukać jej w każdym zakamarku. Zazwyczaj jest w najbardziej oczywistym miejscu, no ale przecież pod latarnią najciemniej :). Sprawa zastrzeżenia karty wydaje się być prosta, jednakże należy zwrócić uwagę na późniejsze działania gdy karta się odnajdzie.
Cześć BPH TFI
Dokładnie tak – zastrzeżenie przychodzi łatwo, jednak jeśli okaże się, ze karta tak naprawdę była pod ręką, bezpieczna, można się zirytować na samego siebie, że teraz trzeba czekać na nowy egzemplarz.
Dzięki za komentarz i pozdrawiam, Bartek
ja mam wbite w telefon numer kontaktowy „Zastrzeżenie karty” – 828 828 828 – polecam też sobie wbić bo liczą się każde minuty jak już przyjdzie nam wykonywać pierwsze kroki po zgubieniu karty 😉
Słusznie – szczególnie, że połączymy się potem z konkretnym bankiem. A nie trzeba gorączkowo szukać numeru do „naszego” banku.
Pozdrawiam, Bartek 🙂
Cześć, dzięki za komentarz 🙂
Często jest dokładnie tak, jak piszesz. Decyzja o zastrzeżeniu karty zapada szybko, a potem żal, bo trzeba czekać na wyprodukowanie i przysłanie nowej. Blokada jest bardzo fajnym wyjściem, chociaż nie pozbawionym minusów. Szkoda jednak, że mało który bank ją stosuje – raczej od razu proponowane jest zastrzeżenie.
Pozdrawiam, Bartek
Taka blokada autoryzacji karty wydaje się wyjściem idealnym. Daje nam czas na spokojne przeszukanie mieszkania. Bardzo często się zdarza, że w panice zastrzegamy kartę a okazuje się, że leży sobie bezpiecznie w portfelu. Dobry i pouczający wpis.